Verkooporders
Staffelprijzen ook bij particuliere prijzen te gebruiken
Uitleveren verkooporders, interne en externe teksten toevoegen (BASIS)
Cash & Carryscherm: overnemen van indelingen
Parameter 1655 kan ingesteld worden zodat bij het boeken van verkooporders via het Cash & Carry scherm indelingen overgenomen kunnen worden van reeds ingedeelde verkoopregels. Door het overnemen zal de voorraad gekoppeld worden aan de scan-verkoopregel en de reeds ingedeelde verkoopregel is niet meer ingedeeld. Deze verkoopregels kunnen achteraf, aan nieuwe partijen gekoppeld worden.
De parameter kan ingesteld worden op de volgende waarden:
0 = Niet overnemen
1 = Overnemen, maar wel eerst een melding geven.
2 = Overnemen, maar geen melding tonen.
Bij het heropenen van het CMR-scherm worden aangepaste gegevens uit de werkbon niet direct meegenomen op de CMR. In het CMR-scherm is hiervoor een knop [Ververs] gemaakt. Door op deze knop te klikken worden de gegevens opnieuw uit de werkbon gehaald en op de CMR geplaatst.
Werkbonnen; gegevens afdrukken in veld 3 van CMR instelbaar (12710, juli 2009)
Op de CMR wordt standaard in veld 3, Afleveren (plaats, land) het afleveradres getoond. Via de eigenschappen van het CMR scherm is het mogelijk om de inhoud van veld 3 te veranderen. De opties zijn:
1: Plaats land,
2: Compleet adresblok
3: Adres, postcode, plaats, land.
Sluit het eigenschappen scherm middels [OK] en de instelling wordt direct op de CMR overgenomen. Deze instelling wordt opgeslagen in parameter 1505.
Adresveld 2 op CMR in te stellen
In parameter 1296 zijn de volgende waarden beschikbaar:
0 = Nee
1 = Ja, postadres
2 = Ja, afleveradres indien deze gevuld is.
Paspoortnummer uniek door combinatie met werkbonnummer (BASIS)
Het toekennen van een paspoortnummer gebeurt nog steeds op gelijke wijze WinTree.
Afwijkende paspoort subcodes gebruiken (BASIS)
WinTree kent de mogelijkheid om afwijkende plantenpaspoort subcodes te definiëren waarmee, bij het afdrukken van paspoort informatie, rekening gehouden zal worden.
Lees de uitgebreide handleiding planten_paspoorten voor meer informatie over deze nieuwe mogelijkheid.
Kleurinstelling voor afwijkende BTW-codes (BASIS)
Via de eigenschappen van het factureerscherm is het mogelijk om de standaard waarde (geel) aan te passen.
Factuuradres aan te passen (BASIS)
Na het maken van een factuur bestaat de mogelijkheid om het factuuradres voor de factuur aan te passen. Op het tabblad 'Kop' wordt het factuuradres getoond. Dit is het factuuradres zoals dit bij de relatiegegevens is gedefinieerd. Met behulp van een drop-downlijst kan dit adres gewijzigd worden in het standaard postadres of een geheel afwijkend adres. Wordt deze laatste optie gekozen dan wordt vanzelf een pop-upscherm geopend waarin het afwijkende factuuradres kan worden ingevoerd.
Als dit aangepaste adres later nog weer aangepast moet worden dan kan het pop-upscherm geopend worden door op [Adres aanpassen] te klikken.
Indien ook de module Ketenverkoop wordt gebruikt dan kan in de drop-downlijst één van de factuuradressen uit de relatiegegevens geselecteerd worden.
Retouren boeken aangepast (BASIS)
Proef export naar extern boekhoudprogramma te maken
Een definitieve export dient plaats te vinden om de facturen in WinTree te verwerken.
plantenpaspoort, ZP verder afgeschermd
Indien deze parameter op waarde 1 staat zullen alleen de voorraadpartijen met een ZP-paspoort getoond worden in het indeelscherm. Tevens kan nu alleen direct ingekocht worden bij leveranciers die ZP-kwaliteit (vinkje in de leveranciersgegevens) kunnen leveren.
Naast de reeds bestaande mogelijkheid om offertes en verkooporders te kunnen importeren vanuit een Excel-bestand, kunnen nu ook inkooporders vanuit een Excel-bestand worden geïmporteerd. Deze mogelijkheid is een uitbreiding op module 116, fictieve voorraad ex-/importeren. Voor het importeren dient een importprofiel per leverancier gemaakt te worden. Inkooporders kunnen niet geimporteerd worden met behulp van een standaard importprofiel zoals bij het importeren van offertes en verkooporders. Bij het maken van een importprofiel kan bij het soort profiel 'Inkooporders' geselecteerd worden.
Het importeren in een inkooporder gaat middels de button [Opties] op het tabblad 'Orderinfo' in het inkooporder-scherm. Het inlezen, matchen en importeren gaat op dezelfde wijze als het importeren van offertes of verkooporders.
Inkoopfacturen, ophalen inkoopprijs uit inkooporders
Bij het maken van inkoopfacturen wordt standaard de inkoopprijs uit de afroep (of goederen ontvangst) getoond. Indien de inkoopprijs in de inkooporder wordt aangepast, dan zal deze prijs niet op de inkoopfactuur terecht komen.
Met behulp van parameter 1647 kan ingesteld worden dat de inkoopprijs uit de inkooporder opgehaald wordt bij het aanmaken van een inkoopfactuur. Stel hiervoor de parameter op waarde 1. Standaard zal deze parameter op waarde 0 staan, hiermee wordt de inkoopprijs uit de afroep (of goederen ontvangst) opgehaald.
Zoek/overlijst, adresblok afdrukken (BASIS)
Zoek/overlijst, afdrukken per artikel (BASIS)
De twee nieuwe reports zijn:
372 - Overlijst – artikelgroep
373 - Zoeklijst - artikelgroep
Zoek/overlijst, verversen van alleen de aantallen (BASIS)
In de wizard voor het aanmaken van een zoek- of overlijst is het eerste scherm aangepast. De twee opties die aanwezig waren zijn uitgebreid met 2 extra opties om de lijsten te actualiseren. Actualiseren betekent dat er geen regels aan de lijst worden toegevoegd of van de lijst worden verwijderd.
De volgende opties zijn nu beschikbaar: Optie 1. Gegevens vernieuwen: de lijst wordt ververst op basis van de laatste instellingen. Er kunnen regels aan de lijst toegevoegd worden, aantallen gewijzigd worden en regels (indien aantal 0 is) verwijderd worden.
Optie 2. Instellingen wijzigen en gegevens vernieuwen: de gehele wizard wordt doorlopen, instellingen kunnen worden aangepast waarna de lijst opnieuw wordt opgebouwd op basis van de nieuwe instellingen. Hierbij worden oude regels verwijderd en aantallen gewijzigd.
Optie 3. Huidige regels actualiseren: hiermee worden de regels die op dat moment in de lijst staan ververst. De aantallen worden gewijzigd. Er worden geen nieuwe regels aan de lijst toegevoegd. Alleen regels worden verwijderd waarvan het geactualiseerde aantal 0 is.
Optie 4. Instellingen wijzigen en huidige regels actualiseren: de gehele wizard wordt doorlopen, instellingen kunnen worden aangepast waarna de regels in de lijst worden geactualiseerd op basis van de gewijzigde instellingen. Er worden geen regels aan de lijst toegevoegd. Alleen regels waarvan het aantal 0 wordt, worden verwijderd.
Deze opties zijn zowel bij het aanmaken van een zoeklijst als het aanmaken van een overlijst beschikbaar. Indien optie 4 wordt gebruikt bij het aanmaken van een lijst kan niet meer gewisseld worden tussen Totaliseren van partijen of Niet totaliseren.
In het Inzage voorraad scherm, keuze Markt, kan ook een tekst ingevoerd worden indien een aan te vragen aantal is ingevoerd. Als er nog geen aantal is ingevoerd, dan kan de tekst niet worden toegevoegd.
Catalogus, voor aanmaken velden blokkeren
Bij het aanmaken van een nieuwe catalogus worden op basis van de instellingen gegevens uit WinTreeopgehaald en in de catalogus geplaatst. Wordt de catalogus hierna handmatig aangepast, dan worden deze aanpassingen bij het verversen van de catalogus weer overschreven.
Er is nu een extra stap in de wizard toegevoegd waarmee het verversen van bepaalde velden kan worden voorkomen. Als de wizard voor het aanpassen van de instellingen wordt doorlopen wordt een venster getoond met twee kolommen. In de linker kolom staat Catalogus met een +-teken ervoor. Klik op dit +-teken en alle velden die in de catalogus worden opgenomen, worden getoond. Achter ieder veld staat een groene pijl. Klik op de groene pijl om een veld bij het verversen te blokkeren. Het veld komt in de rechter kolom te staan. Op deze manier kunnen de gewenste velden in de rechter kolom geplaatst worden. Staat een veld in de rechter kolom en moet deze niet meer geblokkeerd worden, klik dan op de groene pijl voor het veld. Het veld komt weer in de linker kolom te staan en zal bij het verversen van de catalogus worden meegenomen. Deze optie kan alleen gebruikt worden bij het aanmaken van een catalogus.
Zie ook de beschrijving van issue 12546 voor de mogelijkheid om de aantallen niet te verversen.
Per partij kan nu op het tabblad Partijfoto een foto gekoppeld worden. Hiervoor is een button [Zoek foto] beschikbaar. Een verkennerscherm zal worden geopend en iedere willekeurige foto kan worden geselecteerd. De foto wordt na het koppelen apart opgeslagen in de opgegeven map. Ook kan een foto vanuit een willekeurig geopend verkennerscherm “gesleept’’ worden in het foto-veld. Laat de foto los zodra aan de pijl een vierkantje met een plus-teken getoond wordt.
LET OP: de partijfoto’s zijn alleen nog te gebruiken als referentie voor een bepaalde partij. De foto kan nog niet mee worden gestuurd met een offerte of verkooporder. Dit zal mogelijk in de toekomst wel door TSD ontwikkeld gaan worden.
Foto koppelen aan herkomstpartij
LET OP: indien bij de herkomstpartij de foto wordt verwijderd dan is de foto ook bij de uitgesplitste partijen verdwenen.
Assortiment, foto via verkenner te koppelen
Assortiment, foto direct te e-mailen
Partij-foto, koppelen aan fictief, inkoop en eigen voorraad
Het icoon kan de volgende 'waarde' hebben:
* Grijs plaatje als er geen foto is
* Gekleurd als een foto aan een herkomst partij hangt (niet van toepassing bij fictief)
* Gekleurd met vinkje als foto aan de partij is gekoppeld.
Op deze manier is snel zichtbaar bij welke partijen foto’s aanwezig zijn. Als op het icoon geklikt wordt, komt een pop-upscherm met de gekoppelde foto. De foto gekoppeld aan de herkomstpartij wordt hier ook weergegeven. De foto kan van partij naar herkomst of terug gesleept worden. De foto van de herkomstpartij kan alleen verwijderd worden via de herkomstpartij zelf.
Partij-foto, direct per e-mail te versturen
Met behulp van parameter 1545 (waarde 2) kan ingesteld worden dat bij een voorraadpartij een foto opgeslagen kan worden. Hiervoor is in het Onderhoud voorraad-scherm per voorraadpartij in de kolom 'Foto' een icoon met een boom beschikbaar. Door te dubbelklikken op dit icoon kan een partij-foto aan de voorraadpartij gekoppeld worden. Vanuit dit pop-upscherm is het ook mogelijk om de partij-foto in een e-mailbakje te slepen. In deze e-mailbak wordt dan het getal 1 getoond. Vervolgens kan een andere partij-foto opgezocht worden en ook in de e-mailbak gesleept worden. Het nummer geeft het aantal partij-foto's in de e-mailbak aan. Deze mogelijkheid bestaat ook in het Onderhoud inkoopaanbiedingen - en inkooporderscherm
Klik op de e-mailbak om de geselecteerde foto's naar een van de relaties te versturen. Hierbij kan ook het onderwerp en het e-mailbericht worden ingevoerd.
E-mailen, naam meegestuurde bijlage instelbaar
Bij het versturen van documenten per e-mail zal de e-mail altijd met een bijlage verstuurd worden. De naam van deze bijlage kan voor ieder extern document apart ingesteld worden. Hierbij kan gekozen worden voor de tijdelijke werknaam (opgebouwd met onder andere de korte code van de medewerker) of de documentnaam met het documentnummer. Bij de laatste keuze zal de documenttitel ook vertaald worden in de taal van de klant. De keuze kan worden gemaakt door in het afdruk selectiescherm (te openen via het menu Bestand –> Instellingen –> Tabblad Lijsten) via de rechter muisknop het eigenschappenscherm te openen. Op het tabblad E-mail kan de naamgeving worden bepaald. Deze documentafhankelijke instelling wordt vastgelegd in parameter 1554.
Lees de uitgebreide handleiding overlijst_mailen voor de overige instellingen van dit tabblad.
Mailing, meerdere selecties te combineren met losse relaties
Bij het gereedmelden van de werkbon wordt nu bepaald welke relatie als transporteur gekoppeld is (zie volgorde voor het bepalen onderaan deze beschrijving). Het in de werkbon opgegeven fust dat naar de transporteur moet, wordt bij het gereedmelden omgeboekt naar de transporteur als in-uitgaande fust. In de fustmutatie wordt een extra veld gevuld met het nummer van deze werkbon, zodat later na te gaan is bij welke werkbon en klant deze fust hoorde. In de schermen in-uitgaande fust en inzage fust is deze informatie terug te vinden in de kolom 'Werkbon transporteur'.
Bij het terugzetten van een werkbon wordt de fust die naar de transporteur is overgeboekt weer teruggeboekt naar de oorspronkelijke werkbon.
Volgorde controle bij omzetten fust naar transporteur:
1. Via de rit (module 127)
2. Via vervoerswijze (module 124)
3. Via leveringsconditie
Planningsscherm, tonen nog te leveren (%) planten van leveranciers
Voorbeelden:
100 - 0 : 100% nog in te delen, bij leverancier is dan altijd 0%
40 - 50 : 40% in te delen, van de ingedeelde 60% is de helft binnen.
0 - 70 : Alles is ingedeeld, 70% staat nog bij leverancier.
0 - 0 : Alles is ingedeeld, alles is binnen.
Etiketteren, grotere flexibiliteit (BASIS)
De volgende gegevens worden getoond en kunnen worden aangepast:
# Etiketten - het aantal etiketten dat zal worden afgedrukt (dit is een formule #Planten gedeeld door Etiket per).
# Planten - het aantal planten (is veld „etiket_aantal” dat eventueel op de lay-out kan worden afgedrukt).
Etiket per - per hoeveel planten een etiket moet worden afgedrukt, keuze is Stuk/Regel of een vrij in te geven aantal.
Plant/Maat - de plant en maat omschrijving. Indien deze leeg is, dan is het etiket een voorloopetiket.
Tekst - dit is een nieuw veld in de database in de tabel „etiket”, te weten „handmatig_tekst”.
Prijs - nieuw veld „handmatig_prijs”.
Deze laatste 2 velden zijn aan elke lay-out toegevoegd (behalve aan het sneletiket). Indien hier gebruik van moet worden gemaakt, moet een SQL Upgrade worden uitgevoerd en dienen de velden „handmatig_tekst” en „handmatig_prijs” aan de lay-out van het etiket te worden toegevoegd. Neem hiervoor contact op met de serviceafdeling van TSD.
Kleuren op basis van formules (BASIS)
Neem contact op met de service afdeling voor het op de juiste wijze instellen van deze manier van kleuren.
Herberekenen prijzen, mogelijkheden uitgebreid (BASIS)
Als bron kunnen de volgende prijzen dienen:
- basisprijs
- vvp
- particuliere prijs
- gemiddelde kostprijs eigen productie
- gemiddelde prijs ingekocht
- ikkp eigen productie
- ikkp ingekocht
- gemiddelde verkochte prijs
Tevens kan door medewerkers van TSD een aparte bron-prijs „Aangepast (TSD)” worden gekozen. Deze bron-prijs laat de SQL opdracht zien waarmee de laatst gekozen bron-prijs wordt bepaald. Deze SQL opdracht kan worden aangepast om afwijkende prijsmethodieken ook te ondersteunen.
Als doel-prijs kan worden gekozen voor:
- basis
- particulier
- vvp
- IKKP
Standaard is 100 als percentage opgenomen en is de tekst voor het percentage aangepast zodat duidelijk is dat er bv 105 in moet worden ingevoerd als men de prijs met 5% verhoogd moet worden. De voortgang wordt weergegeven middels een statusbar. Aan het eind wordt een melding gegeven dat het programma klaar is.
E-mailen, omschrijving van bijlage vertaalbaar
In de eigenschappen van het afdruk selectiescherm kan per document ingesteld worden wat de naam van de bijlage is, die bij het versturen per e-mail wordt meegestuurd. Open het menu Bestand → Instellingen → Tabblad Lijsten. Selecteer het document waarvoor de instelling gemaakt moet worden. Klik vervolgens op [Afdrukopties]. Het afdruk selectiescherm wordt geopend. Klik met de rechter muisknop net naast [Opties»]. Selecteer Eigenschappen. Klik in het geopende scherm op het tabblad E-mail. Selecteer in de dropdownlijst onder de omschrijving Naamgeving bijlage optie 1 Documentnaam + documentnummer. Wordt deze optie gekozen dan zal bij het versturen van een e-mail de bijlage naam vertaald worden in de taal van de ontvanger.
Meerdere kopernummers bij klanten (veiling) vastleggen
Bij Onderhoud relaties, tabblad Veiling staat nu een invoerveld kopernummer OF een button. Klik op het invoerveld en een pop-upscherm zal geopend worden. Hierin staan alle relaties waarbij Veiling is aangevinkt. Per veiling kan een apart kopernummer ingevoerd worden. Een van de kopernummers kan aangevinkt worden als “Voorkeur”. Zodra in dit pop-upscherm nummers zijn ingevoerd zal het invoerveld onzichtbaar worden en vervangen zijn door een button [„Wijzig…”]. Klik op deze button om het pop-upscherm met de ingevoerde kopernummers te tonen.
In het werkbonnenscherm zullen, als „leveren via veiling” aangevinkt wordt, de veiling opgehaald worden die als “Voorkeur” is aangevinkt bij de relatiegegevens. Er kan alsnog een andere veiling, waarvoor een kopernummer in de relatiesgegevens is ingegeven, worden geselecteerd. Indien in de relatiegegevens geen voorkeur veiling was aangevinkt, dan wordt bij het aanmaken van de eerste veilingbrief vanuit een werkbon, de geselecteerde veiling als voorkeur bij de relatiegegevens opgeslagen.
Vastleggen productieactiviteiten
Voor het vastleggen en beheren van veel voorkomende werkzaamheden in het productie proces is een hulpmiddel in WinTreegemaakt. Door middel van het vastleggen van productieactiviteiten per voorraadpartij (waarbij voorkeurwaarden per artikel in het assortiment vastgelegd kunnen worden) is inzichtelijk wat er reeds gedaan is en welke activiteiten nog uitgevoerd moeten gaan worden. Voor deze nieuwe module (nummer 129) is een uitgebreide handleiding productie_activiteiten beschikbaar. Neem contact op met TSD indien u gebruik wilt gaan maken van deze module.
De WinTreemodule 93, koppeling met Ant-EAB, is uitgebreid met een importmogelijkheid. Hiermee wordt het mogelijk om bestellingen die via het veilingsysteem Florecom worden verstuurd, te importeren in WinTreeals verkooporder. Deze module maakt gebruik van het programma Ant-FlorE. Voor deze uitbreiding is een uitgebreide handleiding import_florecom_orders beschikbaar. Neem contact op met TSD indien u gebruik wilt gaan maken van deze functie.
Lijnrijders, verkoop vanuit vrachtwagens beheren
Lijnrijders kunnen WinTree gaan gebruiken om hun verkopen vanuit de vrachtwagen goed te registreren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van laptops en scanners. De klant krijgt na het uitzoeken van de planten direct de factuur. Bij terugkomst op kantoor kunnen de verkoopgegevens vanaf de laptops gesynchroniseerd worden met de gegevens in de hoofd database. Hierdoor wordt dubbel invoerwerk voorkomen. Lees de uitgebriede handleiding die te openen is via de pagina bedrijfsadministratie.
Neem voor meer informatie over deze nieuwe module contact op met de verkoopafdeling van TSD.
Kolommen eenvoudig toevoegen (BASIS)
Kolommen toevoegen vereenvoudigd (12625, dec. 2009, BASIS)
Aan ieder scherm kunnen nu eenvoudiger één of meerdere kolommen toegevoegd worden door TSD. Dit heeft als voordeel dat de kolom direct beschikbaar is en dat de kosten voor het toevoegen van de kolom laag zijn.
Neem contact op met de serviceafdeling van TSD indien u kolommen toegevoegd wilt hebben in één of meerdere schermen.
De nieuwe module Prijsaanvragen (nummer 275) is beschikbaar. Met behulp van deze module kunnen, zonder gebruik te maken van de uitgebreide module Treelinq (nummer 119), prijsaanvragen gemaakt worden. Een aparte handleiding voor deze module is beschikbaar. Deze handleiding is te lezen via deze link: prijsaanvragen.
Neem contact op met TSD indien u gemaakt wilt maken van deze nieuwe module.
Door de toenemende vraag naar ecologisch verantwoord geteelde bomen en planten is het gebruik van keurmerken in de boomkwekerij sterk in opkomst. WinTree heeft een mogelijkheid om het gebruik van keurmerken vast te leggen. Hiervoor is een nieuwe functie gemaakt. Een uitgebreide handleiding milieu_keurmerken is hiervoor beschikbaar.
Facturen verwerken in ontbrekende periode geeft duidelijkere melding (BASIS)
Moet een factuur verwerkt worden in een periode die is afgesloten zal ook een melding in het scherm komen. De factuur wordt dan wel verwerkt maar in de periode die in WinTree Financiële Administratie in de instellingen is opgegeven. Voor de dagafsluiting van het verkoopboek kan, na het heropenen van de periode, de factuur alsnog in de juiste periode worden geplaatst.
Nieuwe functie: importeren dagafschriften
Een uitgebreide handleiding voor deze functie is beschikbaar bij TSD.
Neem contact op met TSD indien u van deze nieuwe functie gebruik wilt maken.
Omzetuitsplitsing, rekening houden met BTW uit de factuurregel (BASIS)
Door deze mogelijkheid kan de omzet uitgesplitst worden op de gebruikte BTW waardoor de bedragen op de omzetrekeningen beter aansluiten op de BTW grootboekrekeningen.
Let op: BTW uitsplitsing is alleen in te voeren indien de koppeling tussen WinTree Bedrijfsadministratie en WinTree Financiële Administratie geactiveerd is.
Omzetuitsplitsing voor eigen voorraad en inkoop derden
Neem contact op met de service afdeling voor het op de juiste wijze instellen van deze mogelijkheid.
Audit file voor belastingdienst en accountant (BASIS)
Aan de inhoud en opbouw van het bestand kan niets veranderd worden.
Meerdere bankrekeningnummers per relatie op te slaan
Wanneer module 104 (Telebankieren) geactiveerd isdan komt in het Onderhoud relatie-scherm, het tabblad 'Klantgegevens-1' en 'Leveranciergegevens-1' staat achter het bank/gironummer een knop met een +. Klik op deze knop en een scherm verschijnt waarin aanvullende rekeningnummers kunnen worden ingevoerd. Deze rekeningnummers worden uitgelezen bij het inlezen van dagafschrifen. Bovendien worden deze uitgelezen wanneer een openstaande post gezocht wordt op basis van een rekeningnummer.
Selecties, samenstellen van samenvoegbestand uitgebreid (BASIS)
Op de gebruikelijke wijze wordt de selectie samengesteld. Klik op het tabblad 'Resultaat' om de relaties te tonen die in de selectie opgenomen zijn. Van deze relaties kan nu een samenvoegbestand gemaakt worden. Klik op [Akties…]. Hier zijn drie opties voor het aanmaken van het samenvoegbestand. Iedere optie zal een bepaald adres van de relaties ophalen. Kies welk adres er in het samenvoegbestand moet worden opgenomen.
Er wordt een pop-upscherm getoond waarin in de linker kolom alle tabellen getoond worden waarvan gegevens kunnen worden geëxporteerd. Klik op [+] voor de tabel. De tabel wordt geopend. Achter ieder te exporteren veld staat een groene pijl. Klik op deze groene pijl om het veld te exporteren. Het veld wordt dan in de rechter kolom geplaatst. Velden die in de rechter kolom staan kunnen uit de export worden gehaald door op de groene pijl voor het veld te klikken.
Klik na het selecteren van de te exporteren velden op [OK]. De gegevens worden rechtsreeks in Excel geplaatst, waarbij Excel direct geopend wordt. De gegevens kunnen in Excel verder gewoon bewerkt worden. Sla het Excel-bestand op middels 'Opslaan als' om zo de bestandsnaam en de locatie op de harde schijf te kunnen bepalen.
Selecties, selecteren op kenmerk ook met een "of" selectie (BASIS)
Er is nu in het Onderhoud selectiescherm, tabblad 'Selectie-kenmerken' een extra kolom toegevoegd waarin 'AND' of 'OR' geselecteerd kan worden. 'AND' is de voorkeurwaarde maar kan omgezet worden naar 'OR'. Hierdoor kunnen relaties geselecteerd worden die aan een van de geselecteerde kenmerken voldoen.
Voorbeeld:
Selectie op kenmerk land = 'Nederland' AND kenmerk Tuincentrum = 'Ja': geeft als resultaat alle Nederlandse tuincentra.
Selectie op kenmerk land = 'Nederland' OR kenmerk Tuincentrum = 'Ja': geeft als resultaat alle Nederlandse relaties en alle relaties die tuincentra zijn.
Mailing brieven worden gekopieerd en opgeslagen (BASIS)
In het menu Onderhouden –> Mailing brieven zijn de kopieën van de mailingbrieven niet direct zichtbaar. Er is een filter (in te stellen middels het aan- of uitvinken van een checkbox) om de Niet actieve brieven te tonen. Tevens kan een filter gemaakt worden op alleen de verzonden brieven.
Middels [Opties] –> Statistische informatie kan een pop-upscherm getoond worden waarin gemeld wordt hoe vaak de geselecteerde brief gebruikt is. Deze informatie is alleen beschikbaar indien bij het versturen van de mailing de optie 'Archiveren' is aangevinkt. Deze optie is bij 'Onderhoud brieven' ook beschikbaar. Via het archief van de relaties kan ook de inhoud van de verzonden mailingbrief ingezien worden.
E-mail, meerdere CC en BCC adressen te selecteren (BASIS)
Op dezelfde wijze is het mogelijk om de velden 'CC' en 'BCC' te vullen met e-mailadres. Tevens kan in deze velden ieder ander willekeurig e-mailadres ingevoerd worden. Tussen de e-mailadressen dient een ; (punt-komma) geplaatst te worden.
Nadat de wizard voltooid is, wordt de verzonden e-mail gearchiveerd (uiteraard alleen indien de checkbox hiervoor is aangevinkt) bij de geslecteerde relaties. Er wordt echter ook gecontroleerd of een van de 'los' ingevoerde e-mailadressen bij een relatie is ingevoerd. Indien dat het geval is, dan wordt ook bij die relatie de verzonden e-mail gearchiveerd.
Reminders, vanuit pop-upscherm agenda item te openen (BASIS)
Brieven, RTF-editor als alternatief voor Microsoft Word gebruiken (BASIS)
Lees de uitgebreide handleiding gebruik_rtf-editor.
Bedrijfsagenda, voorkeur relatie instelbaar (BASIS)
Nieuwe functie: vakantieplanner (BASIS)
De vakantieplanner houdt het aantal vrije dagen van de medewerkers (nog) niet bij.
Lees de uitgebreide handleiding vakantieplanner.
Mailing, meerdere selecties maar ook losse relaties te selecteren (BASIS)
Bij het versturen van een mailing bestaat de mogelijkheid om één of meerdere selecties te gebruiken. Daarnaast is het ook mogelijk om relaties afzonderlijk te selecteren. Hiervoor is een extra scherm in de wizard gemaakt om iedere relatie uit WinTree voor de mailing te selecteren. In de handleiding 'Zoek/Overlijst mailen' is een uitgebreide beschrijving van deze nieuwe wizard.